skip to Main Content
act legal covers all major European business centres: AmsterdamBratislavaBucharestBudapestFrankfurtMilanPragueViennaWarsaw

Frauderende klant failliet. Wat te doen?

Faillissementsfraude kent vele verschillende vormen. Het resultaat is altijd dat de schuldeisers worden benadeeld. Al jarenlang blijkt in minstens een kwart van de faillissementen sprake te zijn van fraude. Een voorzichtige schatting is dat de jaarlijkse schade meer dan € 1 miljard bedraagt.

 

Op verschillende manieren wordt de fraude bestreden. Het openbaar ministerie pakt steeds vaker met succes de fraudeur aan. Het verduisteren van goederen maar ook het wegmaken van de administratie is uiteraard strafbaar. Ook de curator heeft verschillende middelen om de fraudeur te bestrijden. Zo kan de fraudeur als directeur aansprakelijk worden gesteld voor de schade van de schuldeisers. Ook kan de curator er voor zorgen dat weggemaakte goederen weer terug bij de failliet komen.

 

De handelspartner van de fraudeur kan, onder omstandigheden, de fraudeur ook zelf aanpakken. Bijvoorbeeld als de directeur wist dat hij de bestelde goederen niet kon betalen. Of als hij vennootschap heeft leeg getrokken en de schuldeisers daardoor niet kan betalen. De misleide handelspartner heeft dan een rechtstreekse vordering op de directeur. Hij kan dan de directeur aansprakelijk stellen voor de schade, namelijk de onbetaalde facturen. Dat kan soms de pijn van de onbetaald gelaten transactie wat verzachten.

 

Voor tips om vorderingen te innen kijk je hier: tips-om-vorderingen-te-innen

 

Derk van Geel

Derk van Geel is advocaat insolventierecht en herstructurering. Daarnaast is hij specialist in Bijzonder Beheer. Neem voor vragen contact op via +31(0)20 664 51 11.